terbang tinggi2

الله غياتنا
الرسول قدوتنا
القران دستورنا
الجهاد سبيلنا

الموت في سبيل الله اسمى أماننا

Thursday, December 24, 2009

knowledge




The Prophet Muhammad (May God bless him and give him peace) said that, “Whomever Allah wishes well for, He gives deep understanding (fiqh) in matters of religion”
(Bukhari 71, Muslim 1037)




Wednesday, December 23, 2009


klassischebuecher und gelehrte -

Tuesday, December 22, 2009

trust



...And whosoever keepeth his duty to Allah, Allah will appoint a way out for him, And will provide for him from (a quarter) whence he hath no expectation. And whosoever putteth his trust in Allah, He will suffice him. Lo! Allah bringeth His command to pass. Allah hath set a measure for all things. (At-Talaq 65:2&3)

Thursday, December 17, 2009

always be there! :-)

Monday, December 14, 2009

لا تحزن




innallaha ma'ana







Thursday, December 10, 2009

Sunday, December 6, 2009

dekat




Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (Al Baqarah 2:186)



Sunday, November 29, 2009

tasbih & istighfar




Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.
(An Nasr 110:3)



Wednesday, November 18, 2009

ujian



Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).
(Al Baqarah 2:214)



Wednesday, November 4, 2009

help



...Thee (alone) we ask for help. (Al Fatihah 1:5)



Monday, November 2, 2009

khair ummah



Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman) dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik. (Ali Imran 3:110)



Wednesday, October 28, 2009

Ini jalanku :-)




Katakanlah (wahai Muhammad): "Inilah jalanku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain." (Yusuf 12:108)



Friday, October 23, 2009

jom! :-)

tilawah & solat



Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan. (AlAnkabut 29:45)



Thursday, October 22, 2009

zuhud



"bukanlah zahid (orang yang zuhud) pada dunia ini dengan mengharamkan yang halal dan tidak pula mensia-siakan harta. Akan tetapi zahid padanya ialah engkau lebih percaya apa yang ada di tangan Allah daripada apa yang ada di tangan engkau sendiri. Dan adalah hal engkau dalam masa kesusahan sama seperti hal engkau dalam masa tidak ada kesusahan. Dan jika orang memuji atau mencela engkau dalam kebenaran sama sahaja bagi engkau."
(Riyawat Muhammad bin Muhajir)


Thursday, October 15, 2009

hias



Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan. (Al Kahf 18:46)



Wednesday, October 14, 2009

riba


Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang-orang yang beriman. (278)

Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: Akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat) dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa. (279)
Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga dia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak). (280)

Sunday, October 11, 2009

ilmu



Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan. (Al Mujadilah 58:11)



Thursday, October 8, 2009



....
Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (Al Furqan 25:74)



Wednesday, October 7, 2009

kuat



Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". [Al BAqarah 2:286]




Tuesday, October 6, 2009

tasbih



Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al Isra' 17:44)



Tuesday, September 15, 2009

Saturday, September 5, 2009

puasa



ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna..

15days to go,
lets grab the big precious chance!



Thursday, September 3, 2009

sedekah



jagalah dirimu dari api neraka
meskipun dengan sedekah dari sebiji kurma,
maka jika tidak dapat,
maka dari sepatah kata yang baik. :-)


[ramadhan makin hampir ke pertengahan, ya Allah kurniakan daku kekuatan untuk meneruskan ibadah sebaek2nya di bulan pernuh barakah ini.. ameen]

Thursday, August 27, 2009

cuci + mulut



Cuci empat perkara dengan empat perkara
- cuci wajah dengan wudhu'
- cuci lidah dengan zikir
- cuci hati dengan taqwa
- cuci dosa dengan taubat



Empat amal kebaikan mulut
- dakwah
- zikir
- senyum
- diam


Tuesday, August 25, 2009

TCU


transmission control unit

Steuergerät

??


'(*-*)'


Tuesday, August 18, 2009

pes planus

http://www.empowereddoctor.com/understanding-fallen-arches

Friday, August 14, 2009

bersih


...Truly Allah loveth those who turn unto Him, and loveth those who have a care for cleanness.
(AlBaqarah 2:222)

Wednesday, August 12, 2009

Monday, August 10, 2009

renungkan..



Katakanlah: Dialah yang berkuasa menghantar kepada kamu azab seksa (bala bencana), dari sebelah atas kamu atau dari bawah kaki kamu atau Dia menjadikan kamu bertentangan dan berpecah-belah (berpuak-puak) dan Dia merasakan sebahagian daripada kamu akan perbuatan ganas dan kejam sebahagian yang lain. Perhatikanlah bagaimana Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan (yang menunjukkan kebesaran Kami) dengan berbagai cara, supaya mereka memahaminya. (Al An'am 6:65)



Friday, August 7, 2009

get well soon!





get well soon, puan ummy.
hope u and ur baby are in good condition. :-)

amal



Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan.
(AtTaubah 9:105)




Tuesday, August 4, 2009

Saturday, August 1, 2009

baca

Friday, July 31, 2009

cinta



mengapa bercinta

andainya tak setia


Tuesday, July 28, 2009

syukur

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras.

(Ibrahim 14:7)

sifir

sifirnya mudah, buatnya payah..

renungilah firman Allah :

...Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur.
(Saba' 34:13)

Monday, July 27, 2009

1more?

?





Sunday, July 26, 2009

the weekend

the subsequent invoice

the arrival

the mee bandung

the book

the sushi

the fried banana

the currypuff

the ice age

the kite runner

the karaoke-ing

the ice cream

the farewell

am home

tomorrow : work!

Friday, July 24, 2009

pahit










Tuesday, July 21, 2009

penat pujuk rajuk hati




duhai hati,

sabarlah...



Thursday, July 16, 2009

the reception :-)



the full version. all of us are there! :D



the pencak silat or silat tari?



the 4 tiers cakes. they are sooo lovely. credits to iely's mom & iely.



the six of them. the cake cutting ceremony.



the three couples. *pic : stolen from sb's fb..hehe*



for more pics : click here

Friday, July 3, 2009

sg. ramal 03072009

akak.adik.diri sendiri.adik ipar.anak buah(depan)

pengantin lama.abang.his wife.his sis y chomel :D


Thursday, June 25, 2009

walimatul urus.. :-)

invitation from our parents. :-) (click here)

and dis is from me.. hehe

to all my friends, schoolmates, buddies, etc. : you are cordially invited! =D



p/s : ignore the twosome on the card. the other two pairs brides-to-be don't have enough time for photography sessions. lol! =p

a short story (click here) about these 3 siblings upon their marriage, credit to uda! :-)


to make it crystal clear and clean&clear to everybody, jana here refers to my luvly sis (janatunnaim), and yes! it isn't my wedding.. ;-)
i am using this chance to meet up beloved family members and friends since i'll be in msia for a precious two weeks (2.7-14.7)
c ya there! :D



Wednesday, June 24, 2009

resah gelisah

Thursday, June 18, 2009

tawakkal

all the best for ur exam! =)

From Umar ibn Al-Khattab from the Prophet (PBUH) who said:

“If only you relied on Allah a true reliance, He would provide sustenance for you just as He does the birds: They fly out in the morning empty and return in the afternoon with full stomachs.”

(Ahmad, An-Nasaa’I, Ibn Majah, Al-Hakim and At-Tirmidhi who said: “Hassan sahih”)

Students (and, in fact, everyone else) are like birds. Just like the bird leaves its nest everyday to look for worms, students leave their halls of residence or rented apartments or even their homes everyday in search of knowledge. Just like the bird which looks everywhere its wings can take it to find the sustenance for itself and its young, students attend lectures and tutorials in order to find the knowledge that they need. Indeed, food is found everywhere, so why do birds have to fly far and wide in order to find it? The key here is what birds regard as beneficial food. Mulberry leaves may be food for a caterpillar, but certainly it is not for most birds. Similarly, every day the student is inundated with information. Receiving this information is considered learning. So why, for instance, does an Imperial College student goes to Imperial College and not to Oxford? Apart from the plain fact that he is only enrolled in Imperial College, the Imperial College student goes to Imperial College because that is where he can find the information he needs to graduate with top honours in his field.

If Allah wills that the bird will meet the pellets from a hunter’s shotgun, will the bird be flying back to his nest with a full stomach? Unlikely.

If Allah wills that the student will meet, head on, the bonnet of a car speeding at 80km/h, will he be able to return home satiated, full of knowledge? Unlikely.

If Allah wills that the food that the bird seeks has run out, will the bird be able to satisfy his hunger? Unlikely.

If Allah wills that all lecturers go on strike today, will the student be able to quench his thirst for knowledge? Unlikely.

The reality, my friends, is that we are all at the mercy of Allah’s will. We are like live puppets tied to a string. We might be able to move to our left, but if the string pulls us to the right, try as we might, we will not move one inch towards our intended destination. Fellow puppets might plan to stab us from the back, but if their strings pull them away from us, all that would be in vain. We might want to wake up at 8am on the day of a 10am paper to revise some notes but if the string only yanks us from our beds at 9.30am, our plans are thrown out the window. Just like that.

We are the live puppets, but Allah is the puppet-master. He controls everything, from the fate of the spectacle you are wearing, to the banana or the chocolate muffin you are eating, right down to every bacterium that is living in your stomach. It may be true that we may have our own intentions and desires, but that is because Allah lets us have it.

We might want to achieve first-class honours in our examinations this year, and we may study for every single second we are awake. If Allah wills that we come down with a sudden pain in our upper right abdomen which leaves us stricken in bed, what can we do my dear friends? What can we do? And if it turns out that the pain is caused by an abscess in the liver which could be fatal, who can help us?

وعلى الله فليتوكل المؤمنون …

…and in Allah should the faithful (Ever) put their trust [3:122, 5:11]

That is the reality of it all. We are at the mercy of Allah’s will. This is why tawakkal is a very important aspect of a Muslim’s faith.

… ومن يتوكل على الله فهو حسبه …

…And if any one puts his trust in Allah, sufficient is (Allah) for him… [65:3]

Whoever relies on Allah, and then Allah will suffice for him. If Allah helps us in our examinations, then bring the toughest papers on Earth. But if Allah leaves us in the examination room with a sudden mental block, even the simplest papers will leave us crying inside. What if Allah leaves us altogether?

Ibn ‘Abbas (may Allah be pleased with them) reported that the Messenger of Allah (PBUH) used to supplicate: “O Allah! To You I have submitted, and in You do I believe, and in You I put my trust, to You do I turn, and for You I argued. O Allah, I seek refuge with You through Your Power; there is none worthy of worship except You Alone; that You safeguard me against going astray. You are the Ever Living, the One Who sustains and protects all that exists; the One Who never dies, whereas human beings and jinn will all die”.

(Bukhari and Muslim)

Anas (may Allah be pleased with him) reported: Messenger of Allah (PBUH) said, “Whoever says (upon leaving his house):


بسم الله توكلت على الله ولا حول ولا قوة إلا بالله


‘Bismillah, tawakkaltu ‘alallah, wa la hawla wa la quwwata illa billah (I begin in the Name of Allah; I trust in Allah; there is no altering of conditions but by the Power of Allah),’ it will be said to him: ‘You are guided, defended and protected.’ The devil will go far away from him.”

(Abu Dawud, At-Tirmidhi and An-Nasa‘i)

Abu Dawud reported it with this addition:One devil will say to another: ‘How can you deal with a man who has been guided, defended and protected?’

Let us rely on Allah fully after all our preparations have been made and after all efforts have been exhausted in revising for our examinations. Let us also make du‘a that He makes it easy for all our brothers and sisters out there who are struggling and working hard. We might be fighting for our first-class honours degree, but there are many others who are struggling to live and stay alive. Let us also pledge that we will train ourselves not only to be good students, but also good Muslims who will be genuine witnesses of the truth unto mankind.

All good is from Allah, but all that is bad comes from the results of our own doing.


source : http://dayat.orenpink.com/2009/02/13/tawakkal-for-spm-candidate/

Tuesday, June 16, 2009

kawen



"Wahai para pemuda, barangsiapa di antara kamu yang mampu untuk berkahwin, maka berkahwinlah. Kerana dengan berkahwin lebih dapat menahan pandangan dan menjaga kemaluan. Dan barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa; kerana puasa dapat mengekang syahwatnya."
[al-Bukhari]



Monday, June 15, 2009

tq



thanks mucchhhh to Aaleners for the nice BBQ weekend
+cycling to strawberry farm (leider geschlossen ist, tp best dok lepak tgk aalen dr atas bukit)
+maen masak2 ciskek di malam hari!

bessst!

laen kali ajak la lagi ye..
kuah kacang bagi lebyhh ek.. hehe =D

*gambar xde,sebab xbwk kamera & kamera org laen sume beso2.. ckup dah tu.. =P *
entry terlambat sebab internet lembap..duhh

Sunday, June 7, 2009

AnNisa' 4:40


"Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menganiaya (seseorang) sekalipun seberat zarah (debu) dan kalaulah (amal yang seberat zarah) itu amal kebajikan, nescaya akan menggandakannya dan akan memberi, dari sisiNya, pahala yang amat besar."


Thursday, June 4, 2009

barakallahu lakuma :-)

Welcoming a new member to our big family...

Herzlich Willkommen, kak Fara!

Tuesday, June 2, 2009

when the muscles are aching very badly..


The Holy Prophet [s] told Abu Dharr:

"Take advantage of five opportunities before five other things:

Your youth before your senescence,
your health be
fore your illness,
your wealth before your poverty,
your leisure before your haste,
and your life before your death."


Saturday, May 30, 2009

jom berentap! =)

Monday, May 25, 2009

cukuplah Allah bagiku

وَقَالُواْ حَسۡبُنَا ٱللَّهُ وَنِعۡمَ ٱلۡوَڪِيل...


'...mereka lalu berkata: Cukuplah Allah untuk (menolong) kami dan Dia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadaNya segala urusan kami)'

(Ali 'Imran 3:173)

Ziarah@Wolfsburg

best! =)

jazakumullahu khairan kathira buat Ustaz Zaharuddin&family, untuk semua yang telah sama2 menjayakan Ziarah@WOB ni.

insyaAllah ada rezeki dapat kita jumpa lg.
*MGSS, wat la lg program camni byk2!* =D

summary sepanjang program :
Forum MGSS

rakaman audio pengisian UZAR :
janatunaliyah@imeem
kat Recent Media : rec0002.wav - rec0007.wav(belum smpt tukar name file.. huuu)


klik kat yang ada warna sama ni

Sunday, May 17, 2009

cikgu2


Terima Kasih Guru - Mirwana


Jazakumullahu khairan kathira untuk semua cikgu2.
on top of my list are mak&ayah, who are my teachers since I was born. =)


entry terlambat sehari.. =p

Sunday, May 10, 2009

Mak =)


with luv,
aLiya

Tuesday, May 5, 2009

..ziarah.. jom! =D

Monday, May 4, 2009

infaq

Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya.
(AlBaqarah 2:261)

Sunday, May 3, 2009

solat




حَـٰفِظُواْ عَلَى ٱلصَّلَوَٲتِ وَٱلصَّلَوٰةِ ٱلۡوُسۡطَىٰ وَقُومُواْ لِلَّهِ قَـٰنِتِينَ 

Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar) dan berdirilah kerana Allah (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk.
(AlBaqarah 2:238)

Monday, April 27, 2009

la tahzan, innalaha ma'ana =)


Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Mekah) mengeluarkannya (dari negerinya Mekah) sedang dia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika dia berkata kepada sahabatnya:

Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita.

Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya) dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(At Taubah 9:40)


Wednesday, April 22, 2009

kawen

Dan janganlah kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan kafir musyrik sebelum mereka beriman (memeluk agama Islam) dan sesungguhnya seorang hamba perempuan yang beriman itu lebih baik daripada perempuan kafir musyrik sekalipun keadaannya menarik hati kamu. Dan janganlah kamu (kahwinkan perempuan-perempuan Islam) dengan lelaki-lelaki kafir musyrik sebelum mereka beriman (memeluk agama Islam) dan sesungguhnya seorang hamba lelaki yang beriman lebih baik daripada seorang lelaki musyrik, sekalipun keadaannya menarik hati kamu. (Yang demikian ialah kerana) orang-orang kafir itu mengajak ke Neraka sedangkan Allah mengajak ke Syurga dan memberi keampunan dengan izinNya. Dan Allah menjelaskan ayat-ayatNya (keterangan-keterangan hukumNya) kepada umat manusia, supaya mereka dapat mengambil pelajaran (daripadanya). (AlBaqarah 2:221)

Tuesday, April 21, 2009

maut pasti tiba

Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir? (6:32)


  1. kenal tujuan hidup
  2. insaf nilai dunia berbanding akhirat
  3. insaf maut pasti tiba
  4. tahu hakikat Islam
  5. tahu hakikat jahiliyah

Monday, April 20, 2009

My Frühling : 25.-26. April 2009


Moga bunga-bunga dakwah sentiasa mekar mewangi menghiasi taman kehidupan di atas bumiNya. =)

Tuesday, April 14, 2009

Syahadatul Haq



وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ

الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا



Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu. (Al-Baqarah: 143)




Tuesday, April 7, 2009

Du bist mein Held, yeah!



...sprachlos...
=D



Sunday, April 5, 2009

pinggan

BUAT PEGHAYATAN BERSAMA...

Andaikan 3 individu berbeza meminjam sebiji pinggan daripada kita.. Selang beberapa tempoh masa, individu pertama memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan bersih cantik tanpa sebarang kecacatan.. Lalu kita pun terus meletakkannya di atas rak pinggan mangkuk seperti keadaan asalnya..

Individu kedua pula memulangkan pinggan tersebut dlm keadaannya yang masih kotor; tidak berbasuh.. Pinggan tersebut akan kita basuh sehingga bersih, kemudian barulah ianya diletakkan di tempat yg sepatutnya..

Individu ketiga pula memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan pecah bersepai.. Tidak boleh dibezakan lagi bentuknya antara pinggan mahupun serpihan kaca.. Tiada nilainya lagi.. Kita tiada pilihan lain selain menghumbankannya ke dlm tong sampah yg hina..

Begitulah jua halnya dgn Allah Taala.. Jika kita kembali kepadaNya dalam keadaan bersih, elok, tanpa kekotoran dosa, maka Allah akan terus meletakkan kita di tempat yang baik dan tempat yg selayaknya bagi kita.. Iaitu syurga...

Namun jika kita kembali ke hadratNya dlm keadaan kotor dgn dosa, Allah akan 'basuh' kita sebersih-bersihnya di dlm api neraka sebelum memasukkan kita ke dlm syurga..

Tetapi jika kita kembali kepadaNya dlm keadaan yg rosak imannya, sehingga tidak dpt dibezakan antara iman dengan kufur, maka Allah tidak akan teragak2 utk menghumbankan kita ke dlm neraka jahannam yang hina buat selama-lamanya, ibarat pinggan yg pecah; tiada nilai lagi..

Semoga bermanfaat.

Sunday, March 29, 2009

longest weekend ever

am in my way to Eisenach.
after spending the whole long nice weekend in OG. =)

Friday, March 20, 2009

belajar

akhirnya sampai juga ke hujung minggu.
alhamdulillah, minggu yang agak mencabar ni telah lepas.
kerja pon makin banyak, banyak jugak buat silap.
dan yang penting banyak belajar.

belajar dari kesilapan

belajar berdiri atas kaki sendiri

belajar kenal dunia luar

belajar fahami dunia sendiri

belajar erti persahabatan

belajar komunikasi berkesan

belajar hidup bermasyarakat

dan belajar tu xpernah habis

jom belajar! xkesah la belajar apa pon. yang penting belajar itu adalah untuk untuk mencari keredhaanNya. insyaAllah. =)

*esok ke town untuk menyaksikan perarakan sempena 'the biggest spring festival in Germany'.
jom belajar budaya orang laen! =)

Thursday, March 19, 2009

3weeks

It is almost 3 weeks since...

Monday, March 16, 2009

heute

Es ist heute ein bisschen stressig,
aber mir macht Spaß damit.

etwas Neues lernen.
=)

Friday, March 13, 2009

kudaku lari gagah berani

pagi2 lagi tadi plumber dah datang.. dalam pukul 7.10 camtu.
hmm, ingatkan lama sangat nak repair tu. rupanya xsampai 20minit.
ok, siap2 semua sila tandatangan. mak aiiihh, 65€ (=300 RM)
pastu kene pegi amik bas kat stesen yang jauh sket.
jalan la dalam 5minit ++.

sampai di kerusi kerja, beranikan diri mau tanya Herr Werner.
Ada kerja untuk saya x arini?
ok, kejap lagi kita turun bawah nak ukur2 mesin etc.

pas diorang abes breakfast, datang la pakcik tu dengan membawa 3 Prüfeinrichtung (checking facility) dari mesin test ngan Drehzahlfühler (rotary speed sensor).
als zwischendurch (in between) katanya.
lukisan dah ada, benda pon depan mata. just lukis je la ikut design yang dah siap.
budget cam boleh siapkan sebelom pakcik tu balik.
sekali dia balik awal lak arini. heh, Volumenteil semua dah siap. tinggal Zeichnung je.
adehh.

balik lambat sikit la arini. boleh overtime. hehe
sekali kol 4.30 semua orang balik.
xboleh jadi, kene packing gak ni. last Bemaßung n shut down komp.
lariiiii! kejar bas kol 4.46. dah la jauh dr opis pi entrance bosch.
adehh, pakcik2 guard n beberapa orang laen menyaksikan la sorang kanak2 bertudung berlari mngejar bas merentasi bosch. haha
hampir kene tinggal, sebaek pakcik bas nampak kanak2 chomel y tengah berlari tu..
lompat masuk bas! pheewww.. lega.. alhamdulillah..
danke pakcik bas!

dah smpai umah..
sambil menikmati sup ayam semalam, daku menulis la coretan ape ntah ni..
haha =p
pastu whipped cream spray yang sebotol tu dah diabeskan dalam masa semggu sahaja.
sungguh ajaib + gemookk! uhuuu

*lama xjogging ni. ni namanya satu kickstart tuk jogging balik
haha =D

Thursday, March 12, 2009

Eisenach

kat sini la wat practical untuk sem 5
negeri baru.. tempat baru..
kerja baru..rumah baru..
barang2 pon banyak beli baru.. haha =p
hari2 pegi kerja naik bas, balik pon naik bas.
knderaan utama ku yang baru. =O
*selalu dulu naek basikal or jalan kaki je*

benda yang dah buat : Werkstückträger (workpiece holder) ~ byk gile salah!
& amboss rechts und links. ~ Herr Altenbrunn und Herr Werner, cepat la bagi task baru
hmm, dah 1 setengah hari cam xde keje..
bosan!
xpe, belajar guna SolidEdge tu betul2 dulu.
nanti senang bila dah dapat projek.
next week baru discuss projek apa yang dapat..
mudah2an xla susah sangat.
=)

esok pagi2 pukul7 ada plumber nak datang betulkan paip dapur.
lambat la sikit pergi kerja nampaknya..
esok jugak housemates baru masuk.
praktikantinnen kat Bosch jugak. harap2 ok dgn diorg.
pastu weekend! yeaayyy!
rehat2kan minda & mata yang mengadap komp sepjg kerja. hehe

tu je kot nak cerita. laen2 nanti la ek.
=)

Monday, March 9, 2009

jaga solat

Al-Maun
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Tahukah engkau akan orang yang mendustakan agama (meliputi hari pembalasan)? (1)
Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim, (2)
Dan dia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin. (3)
(Kalau orang yang demikian dikira dari bilangan orang-orang yang mendustakan agama), maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Sembahyang; (4)
(Iaitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya; (5)
(Juga bagi) orang-orang yang berkeadaan riak (bangga diri dalam ibadat dan bawaannya), (6)

Dan orang-orang yang tidak memberi sedikit pertolongan (kepada orang yang berhak mendapatnya). / (7)

Sunday, March 8, 2009

Geburtstag

10 Rabiul Awwal 1430

Sunday, March 1, 2009

new place

new life
new place
new experience

Tuesday, February 24, 2009

ketawa

ABU LAITS berkata:
"awaslah kamu dr ketawa brlebih-lebihan,krn ketawa mngandungi 8 bahaya
1-tercela oleh ulama & org yg sopan smpurna akal.
2-mmberanikan org bodoh kpdmu.
3-jika engkau bodoh nescaya brtambah kebodohanmu,& bila engkau alim brkurang ilmumu krn ada riwayat: seorang alim jika ketawa beerti telah memuntahkan ilmunya.
4-melupakan dosa2 yg lampau.
5-mmberanikan mmbuat dosa d masa dpan,sbb bila ketawa terbahak2 mmbekukan hati. 6-melupakan mati & akhirat.
7-engkau mnanggung dosa org yg ketawa krn ketawa mu. 8-ketawa terbahak2 mnyebabkan byk mnangis d akhirat.

Saturday, February 21, 2009

Al Fatihah


Atuk telah pergi menemui Ilahi lepas maghrib waktu Malaysia tadi.
Moga rohnya dicucuri rahmat, dah dipermudahkan jalan ke syurga.
Ameen.



DariNya kita datang, kepada Nya kita kembali.

Thursday, February 19, 2009

11.2-16.2 : osna-bremen-dublin-burren

Osnabrück : with is & najwa


Bremen Hbf


Burren : Lynn


before went back : maryam, kak mai, najwa, dida, mas, kak izzah n akak from france. (am i right?)


UCD Library : photographer = mona

Tuesday, February 17, 2009

pohon Semalu

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi.

Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai ikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.

Mari kita renungkan sabda Rasulullah di bwh ni.

Maksud sabda Rasulullah SAW:

"Sebaik-baik wanita ialah perempuan yang apabila engkau memandangkan ia menyukakan hati dan apabila engkau tidak ada ia menjaga harta engkau dan memelihara dirinya."

~Wallahua’lam..~

Alhamdulillah! =)

i'm done with the examination.

will update about DT2 later.

need rest! =D

Tuesday, February 10, 2009

a short break

next exam will be on 17th feb

am
going to osnabrück tomorrow

flying to dublin on friday

collecting 'pearl' in galway =)

going back to germany on monday

sitting for the last paper
*pray for my success*

getting ready with new place
+pindah+

lets have a piece of short bread.. hehe =D

Sunday, February 8, 2009

heARTS




Who have believed and whose hearts have rest in the remembrance of Allah.
Verily in the remembrance of Allah do hearts find rest! (13:28)



Thursday, February 5, 2009

100th : Leistung

Leistung = Arbeit pro Zeit
Power = Work per time

In der Klausur berechnet man die Leistung.
(dalam periksa kite tgk ke'terer'an sesorg)
Als heutige Endergebnis steht meine Leistung ganz am Boden.
(hari ni sangat la truk..)
fast Null!
(fast = almost, Null = zero = 0)


Industriebetriebslehre I
(industrial management I)
kuciwa sebentar arini.. huuu~

:-(


morgen : Elektrotechnik II & Technische Englisch
ya Allah, kuatkan semngatku tuk trus berjuang.. ameen :-)

bangun pagi





liat sungguh!






:-(

Monday, February 2, 2009

Motivation

All I need is motivation!

ayat2 y memotivasikan y disukai:

1
maen bowling, selepas msuk longkang byk kali n kalah je
ayah : pegang bola cmni, tgn lurus. baling straight. nak maen, maen btul2.
pastu trus bleh strike n byk gak pin jatuh.. hehe

2
time cal mak, time bru bgun tido
mak : dah g study, jgn asyik tido je.. (me : hobby = tdo2 n tdo lg.. adehh )
berbasikal ke skola, n study.. concentration lebyh sket. =D

3
maen badminton, asyik terlepas bola pastu maen hentam je bg mane2
pakcik Tschips : Schläger immer hoch, schlag wo kein steht.(Racket tu kt atas je, pukul kt mane xde org)
yeayy, ade la gak game y mng time tu.. tp td kalah 4x in a row!(sebab xmaen ngan Tschips) :p

4
borak2 santai bersama fqah
fqah : kite kene blaja rajin2. nanti dh pndai leh keje best n jd kaya. pastu carik laki y kaya gak...
gelak2, angguk2.. setuju! =D


byk lg contoh2 y laen.. tp malas nk tulis, lom ckup motivation nak tulis sume.. haha

okies, nak exam ni..

tulun la bg la ayat2 y buleh menambahkan motivasi tuk diri ini bgun pg n study..

adeh, ketuk sket pale ni.. huu~

Wednesday, January 28, 2009

do

سُوۡرَةُ الصَّف

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ
لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ
٢
ڪَبُرَ مَقۡتًا عِندَ ٱللَّهِ
أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفۡعَلُونَ
٣



Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu
memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! (2)

Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu
memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. (3)

Monday, January 26, 2009

Alhamdulillah! =)

Thank you Allah..

Received call from Bosch just now,
at last I got internship(2.3-31.8) there!!!
(thank much to all that pray for me) =D

So, I can start plan for the flight tix going back for kakNa & abgAril wedding day.hehe



ooooo, no2.. have much2 to do before exam.
tomorrow is the Kolloq day for ME-Project.
but it is not done yet.
have to touch up here n there, n prepare what to explain, and to answer Walter's Q.
Go! Go! you can do it!

Sunday, January 25, 2009

rukun islam


On the authority of Abu 'Abd al-Rahman 'Abdullah bin 'Umar bin al-Khattab, radiyallahu 'anhuma, who said: I heard the Messenger of Allah, sallallahu 'alayhi wasallam, say:

"Islam has been built upon five things - on testifying that there is no god save Allah, and that Muhammad is His Messenger; on performing salah; on giving the zakah; on Hajj to the House; and on fasting during Ramadhan."

[Al-Bukhari & Muslim]


rukun islam - hijjaz

Thursday, January 22, 2009

amsterdam²

kak amy ngan maskot tgh dataran..


di balik kace..uhuu


wif tenk


gaya apakah ini? =O

Sunday, January 18, 2009

exam mode








jom study! =)








Tuesday, January 13, 2009

dekat

سُوۡرَةُ قٓ

وَلَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ وَنَعۡلَمُ مَا تُوَسۡوِسُ بِهِۦ نَفۡسُهُ ۥ‌ۖ وَنَحۡنُ أَقۡرَبُ إِلَيۡهِ مِنۡ حَبۡلِ ٱلۡوَرِيدِ 

Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya, (16)

Tuesday, January 6, 2009

jalan2 lagi!

Great Offer!

Amsterdam, The Netherlands

Date : 16-18 January 2009
Transport(naek keta from Offenburg)
+ Accommodation + Food = 60€*

noch 1 Platz frei!

contact me : YM janatun.aliyah
hp 017620787442


*subject to change, buleh di bincangkan lg.

Monday, January 5, 2009

holidays~~

xabes edit lg ni, tapi nak upload gak.. hehe =p


19.12

Köln

drive to Essen


20.12

Duisburg

Düsseldorf

Köln

Essen

overnite at Krefeld, danke Nani! =)


21.12

Frankfurt flughafen

had breakfast at Friedberg, thanks Radin! =)

Mannheim

Triberg

22.12

Offenburg


Kaufland OG..hehe

Badmintonturnier

23.12

Stuttgart


Karlsruhe


24.12

Paris


25.12

Disneyland

Walt Disney Studios Park

26.12

Bern


27.12

Interlaken

28.12

Kleine Scheidegg


29.12

Därligen

Zürich

Basel


30.12

Metzingen

Congrats awa for getting 8 As in PMR, really proud of you actually eventhough couldn't believe it at first. Hehe


31.12

makan2 OG


Happy birthday mak!


fireworks


1.1

lepak2 at home wif Enot :D

Fly to London


2.1

London


3.1

Shopping2@London


4.1

So, here i am waiting for the train. At the endpoint of the two-weeks-endless-holiday-ever.

Have to setup back my brain n body to study-mode again.

Another intern-interview on 8th jan, this time with bosch.

And semester examination in a very short one month to go.

Do pray for my success ya~


Thanks a bunch much to all participants of the holiday.

PS For further details of our fantastic journey you have to wait to our secretary cum accountant
cum my 'tukang masak' for the full report. :D


Cast-

janatunaliyah-Offenburg, Germany

Janatunnaim-wageningen, Netherlands

Tengkuhusna-Auckland, New Zealand

Amyliyana-Dublin, Ireland


Extras-

Nurulnajwa, Khairyah, Murniyati-Essen, Germany

Khairiah-Essex, UK

etc


Till then.

Miss all those sweet moments together.

xoxo