terbang tinggi2

الله غياتنا
الرسول قدوتنا
القران دستورنا
الجهاد سبيلنا

الموت في سبيل الله اسمى أماننا

Thursday, May 13, 2010

sempurnakah solat kita?

"maka celakalah orang yang solat, yaitu orang2 yang lalai terhadap solatnya" (107:4-5)

sudah kah kite solat?? jawapannya..ye.. kita memang sudah solat tapi mengapa Allah masih mencelakakan orang2 yang solat?? kepada mereka yang melalaikan solat dan tidak merasa berdosa apabila solat di lalaikan....

apa maksud solat yang di lalaikan??

bila kita mula melewat2 kan solat dan mendahulukan tugasan lain daripada solat... solat asar 3 minit sebelum masuknya solat maghrib, solat maghrib 4 minit sebelum masuknya waktu solat isya'... cuba tanye diri kita.. di mana kita meletakkan Allah dalam hidup kita???

kita selalu mendahulukan kerja2 kita daripada solat... contoh.. weekdays dapat solat subuh awal sebab bangun awal nak pegi kerja.. bile week end, bangun kul 7.30 untuk solat subuh sebab tak kerja... adakah nilai solat itu terletak pada jadual pekerjaan kita? contoh lain, lunch hours pukul 1-2 ptg. masuk zohor: 1.30 tghari. sedangkan di waktu itu kita masih lagi di meja makan untuk lunch.. sampai2 nak dekat pukul 2 baru nak solat.. itu lah jadi solat macam patuk ayam sebab takut bos marah bila masuk kerja lambat.. atau pun, masuk kerja dulu kul 2 tue, keluar balik kul 3 untuk solat zohor.. itu kan dah kire melewat2 kan solat...

Allah telah menegur kita dalam ayat nya, surah attaubah ayat 24:
"katakanlah jika bapak2mu, anak2mu, saudara2mu, istri2mu, keluarga mu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khuwatir kerugiannya, dan rumah2 tempat tinggal yang kamu sukai, lebih kamu cintai daripada Allah dan rasulnya serta jihad di jalannya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusannya. dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang2 yang fasik"
saya nak highlightkan di baris yang ke dua ayat tersebut.. "perdagangan yang kamu khuwatir kerugiannya"...

wallahualam...

sama2 kita muhasabah balik... kadang kite terlupa tujuan Allah hidupkan kita di muka bumi ini.. Allah takkan mencipta kan sesuatu itu dengan sia2... manusia yang selalu mensia2kan hidup mereka..

copy&paste
jazakillah ya ukht.
moga sama2 dpt manfaatkan.
insyaAllah :-)

No comments: